Uitdaging case | Dijkstra Groep: ‘Zo groen als het maar kan’ | Zo Werkt Het Gratis advies

Dijkstra Groep: ‘Zo groen als het maar kan’

Bij Koninklijke Sjouke Dijkstra en MUG Ingenieursbureau in Leek doen ze er alles aan de CO2-uitstoot zo veel mogelijk te verminderen. Een aantrekkelijk fietsplan voor de medewerkers is een van de wapens in de strijd. Verder is het wagenpark duurzaam. De maatregelen liggen zelfs op straat, op veel van de noordelijke wegen om precies te zijn. Want Koninklijke Sjouke Dijkstra werkt waar mogelijk met duurzaam en grotendeels gerecycled asfalt.

De duurzaamheidsambities van de Dijkstra Groep, waar Koninklijke Sjouke Dijkstra en MUG Ingenieursbureau onder vallen, liegen er dan ook niet om. “We willen zo min mogelijk CO2 uitstoten en dan ook nog elk jaar opnieuw de uitstoot verminderen”, zo omschrijft woordvoerder Nico Visser. Om dat te realiseren, is er een hele rits maatregelen uit de kast getrokken, onder andere op het gebied van duurzame mobiliteit. Visser wijst als voorbeeld op het fietsplan, dat begin dit jaar is gelanceerd. Medewerkers kunnen daarmee tegen gereduceerd tarief een nieuwe fiets of een e-bike leasen. En als proef was er onlangs twee weken lang een elektrische cargobike, die het bedrijf te leen had van Groningen Bereikbaar. “Dat was handig om spullen van en naar het depot, aan de andere kant van het dorp, te brengen”, vertelt hij daarover.

Wagenpark

Ook het wagenpark van beide bedrijven is ‘zo groen als het maar kan’. Inmiddels zijn zo’n 40 van de 125 bedrijfsbusjes en -auto’s elektrisch of hybride. En voor nieuwe leaseauto’s voor het personeel geldt dat ze bij voorkeur géén CO2 uitstoten. Vanaf 2025 is dat een eis en mogen alleen nog maar elektrische auto’s worden aangeschaft. Om de auto’s op te laden, staan er bij het kantoor in Leek meerdere laadpalen. “Mét groene stroom, want opgewekt door de zonnepanelen op het dak.” Zelfs op de bouwplaatsen wordt er zo min mogelijk CO2 uitgestoten. Visser wijst als voorbeeld op de bouwketen, die stroom krijgen aangeleverd uit de accu’s van de auto’s van de uitvoerders. “Stekker in de auto en klaar. Laptops, verlichting, apparatuur, alles doet het.” Op bouwplaatsen rijdt doorgaans ook heel wat materieel rond: asfalteermachines, walsen, vrachtwagens. “Dat rijdt sinds kort allemaal op een fossielvrije brandstof, HVO100. Dat heeft aanzienlijk minder CO2-uitstoot.” 

Duurzaam asfalt

De ambitie om de uitstoot van CO2 zo veel mogelijk terug te dringen, gaat verder dan alleen maatregelen op het gebied van mobiliteit. Visser: “We hebben een aandeel in de asfaltfabriek in Westerbroek, waar 5.000 vierkante meter aan zonnepanelen op het dak ligt. Hier wordt het asfalt zo duurzaam mogelijk en onder lagere temperaturen geproduceerd”, vertelt hij. “Dat betekent uiteindelijk óók duurzaam asfalt op de wegen rondom Groningen.”

Minder prullebakken

Voor de Dijkstra Groep is de grens nog niet bereikt. Hoe minder CO2-uitstoot, hoe beter, en het liefst straks helemaal niets meer. “We hebben een clubje medewerkers dat regelmatig bij elkaar komt om te bedenken wat er nog duurzamer kan,” vertelt Visser. Het leidde al tot minder prullenbakken op de werkplekken, duurzaam en groen drukwerk en een streep door het gebruik van plastic koffiebekertjes. “Duurzaamheid zit inmiddels helemaal in ons DNA.”

"*" geeft vereiste velden aan