Award 2024

Fietsen loont bij meubelfabrikant Habufa (en het fietsbeleid ook!)

Habufa, met ongeveer 200 medewerkers in Hapert en bijna 90 medewerkers in Tholen, hecht groot belang aan mobiliteit. Het initiatief om fietsen te promoten onder medewerkers begon uit noodzaak; een tekort aan parkeerruimte stond hun groeiambitie in de weg en dwong tot verandering. Een analyse in 2019 onthulde dat veel medewerkers op fietsbare afstand van het werk woonden, maar niet op de fiets kwamen. Een fietsstimuleringsplan -met onder andere een fietsbeloningsapp, hogere fietsvergoeding in de winter en een jaarlijks fietsontbijt- bleek de sleutel tot succes. Naast gezonde medewerkers en minder verkeers- en parkeerdruk, heeft fietsvriendelijk beleid nog meer voordelen, vertelt director operations Bernd Niessen: “We zien dat sollicitanten dit echt waarderen en dat we daarmee een streepje voor hebben bij werving en selectie”.

Wat was de aanleiding om fietsen meer onder de aandacht te brengen?

‘In eerste instantie kwamen we parkeerruimte tekort terwijl we een groeiambitie hebben. Er was dus werk aan de winkel. Uit een analyse uit 2019 bleek dat veel mensen op fietsbare afstand van het werk woonden (56%), maar niet op de fiets kwamen. Een kwart van onze medewerkers met een woon-werkafstand tot 7,5 km kwam met de auto omdat ze geen (goede) fiets hadden. We maakten een fietsregeling inclusief een bruto-netto regeling waardoor je voordeliger een fiets kan aanschaffen. Dat trok veel mensen over de streep en zo ging het eerste balletje rollen.’ 

‘Daarnaast ontwikkelden we ruim drie jaar geleden een app samen met Toogether, een aanbieder van smart parking software en fiets- en carpool-applicaties. De Ride Toogether app was gericht op carpoolen. Door corona wilde logischerwijs niemand meer samen rijden en hebben we de app omgebouwd tot fietsapp. We zijn toen nog meer gaan inzetten op mobiliteit, bereikbaarheid en duurzaamheid. De fitheid van onze medewerkers staat daarbij voorop.’

Welke stappen hebben jullie genomen om meer mensen op de fiets te krijgen?

‘Om meer inzicht te krijgen in de huidige situatie en het fietspotentieel heeft BMN verschillende tools ingezet. Onder meer de mobiliteitsindex, postcode-analyse en tot tweemaal toe een enquête onder de werknemers; één als nulmeting (2019) en een tweede om het resultaat te meten, ingezet na het jaar van intensieve fietsstimulering (2023).’ 

‘In samenwerking met BMN, Ons Brabant Fietst, Toogethr en Het Huis van de Brabantse Kempen stelden we vervolgens een fietsstimuleringsplan op. Onderdeel van dit plan waren de Sjees fietscampagne en de Toogethr-fietsapp. Wij faciliteren verder zelf een goed fietsplan en een aantrekkelijke fietskilometervergoeding met zelfs een hogere vergoeding in de winter. Ook regelden we een tweede -beveiligde- fietsenstalling, douches en oplaadpunten.Met een feestelijke ‘kick-off’ gaven we het startsein voor ons fietsjaar. Andere acties waren de fietsenmaker op locatie en een ontbijtje speciaal voor fietsers tijdens de jaarlijkse Fiets naar je Werkdag. Dat ontbijtje was erg populair!’

‘Tot slot interviewde BMN afgelopen jaar een aantal automobilisten die nog niet zijn overgestapt om een scherper beeld te krijgen van hun weerstanden en drijfveren. BMN’s bevindingen bieden ons onderbouwde handvatten om ook die medewerkers te stimuleren vaker naar het werk te fietsen. Zo bleek bijvoorbeeld dat medewerkers eerder de fiets pakken als ze flexibele begin- en eindtijden hebben of kunnen ervaren hoe makkelijk fietsen met een e-bike is.’

Zijn medewerkers duurzamer gaan reizen?

‘We zijn erg tevreden over het reisgedrag van onze medewerkers. Steeds meer mensen kiezen voor de fiets, eerst vooral degenen die in de buurt van het werk wonen, maar ook steeds meer mensen die verder weg wonen. Van de collega’s die binnen een straal van 10 tot 15 kilometer wonen – 20% van onze medewerkers – komt denk ik ruim 30% met de fiets. In 2019 werd de fietsbereikbaarheid van het bedrijventerrein Hapert zelfs hoger beoordeeld – met een 8,2 – dan de autobereikbaarheid (7,3)! Op een gegeven moment kwamen zoveel mensen met de fiets dat onze fietsenstalling te klein werd. We hebben er nu dan ook een tweede fietsenstalling bij, waarin we ook gelijk oplaadpunten voor e-bikes hebben geregeld.’ 

’Door onze fietsapp – waarmee je punten kan sparen en kan inwisselen voor leuke prijsjes zoals een bol.com cadeaubon – kwam de fietscompetitie op gang. 43% van alle medewerkers heeft zich aangemeld voor de app, en 91% van deze groep maakte een fietsrit. De app werkt heel goed om de populariteit van de fiets te vergroten. Daarnaast houden we medewerkers daarmee het hele jaar op de fiets, omdat je extra punten verdient als je in de herfst, winter en lente fietst. Dat maakt fietsen nog aantrekkelijker.’

Wat voor voordelen heeft jullie fietsvriendelijke beleid nog meer?

‘We zien dat sollicitanten ons fietsvriendelijke beleid waarderen. Het heeft voordelen bij werving en selectie. Hoewel sommige voordelen moeilijk meetbaar zijn, zien we dat veel medewerkers enthousiast zijn over fietsen en fitheid.’ 

Hoe communiceert Habufa over haar fietsbeleid?

‘Tijdens het sollicitatieproces vertellen we over de regelingen. Ook ontvangen nieuwe medewerkers een handboek. Verder sturen we mailings over fietsuitdagingen om iedereen betrokken te houden en organiseren we drie keer per jaar fysieke evenementen. Twee keer per jaar kun je fietsreparaties laten uitvoeren op het werk en jaarlijks organiseren we een fietsontbijt. Het onderwerp fietsen komt elke twee weken wel onder de aandacht.’

Welke reactie is je het meest bijgebleven?

‘Het enthousiasme dat er is voor het competitie-element. Iedereen wil graag winnen en de meeste fietskilometers maken – mensen fietsen zelfs om extra punten te sparen! De kilometers die medewerkers fietsen in het weekend en de avonduren belonen we trouwens ook.’

Welke rol heeft Brabant mobiliteitsnetwerk gespeeld?

‘BMN heeft ons intensief ondersteund en geholpen bij de implementatie van ons fietsbeleid. De tools en ondersteuning van BMN waren essentieel om dit project te laten slagen. We zijn erg blij met jullie bijdrage.’

Wat zijn de toekomstplannen van Habufa met betrekking tot mobiliteit?

‘We willen blijven groeien in het aantal fietsers, zowel hier als in Tholen. We zullen de Ride and Share-app blijven gebruiken en ons aanbod in de webshop – waar je je bij elkaar gefietste punten kan omwisselen – uitbreiden. Daarnaast willen we de samenwerking met andere bedrijven stimuleren en hopen we op nog meer enthousiasme voor fietsen als vervoermiddel. Ook hoop ik dat het openbaar vervoer in de periferie eindelijk eens goed geregeld is over vijf jaar. De bereikbaarheid met het openbaar vervoer is echt belabberd. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de overheid om daar iets mee te doen.’

Wat geef je andere bedrijven mee die ook een mobiliteitstransitie willen maken?

‘Begin met een analyse van de huidige situatie en bekijk de mogelijkheden voor fietsstimulering. Betrek medewerkers bij het proces en biedt aantrekkelijke voorzieningen aan. Professionele ondersteuning, zoals die van BMN, is van onschatbare waarde om dit te laten slagen.’

Bron: BMN

"*" geeft vereiste velden aan