VanHaren zet stappen richting duurzamer mobiliteitsbeleid
‘Stap in de wereld van vanHaren. Samen kunnen we alles.’ De slogan van de bekende schoenenwinkelketen vertaalt het Waalwijkse bedrijf onder andere in aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, ook op het gebied van mobiliteit. Anke IJpelaar is sinds anderhalf jaar HR-manager bij vanHaren en vertelt hoe zij hun mobiliteitsbeleid inrichten en aanpassen. Onder andere met ondersteuning van BMN. ‘Naast een aantrekkelijke werkgever zijn, willen we onze medewerkers ook vitaal en daarmee duurzaam inzetbaar houden en bijdragen aan minder files en een meer duurzame wereld.’
OV vergoed, fietslease in de planning
Hoe krijgt dit doel gestalte? VanHaren ontkomt er niet aan dat medewerkers met de auto van en naar het werk reizen. Medewerkers krijgen hiervoor een traditionele reiskostenvergoeding als onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket. ‘Wel stellen we poolauto’s beschikbaar om samen reizen te stimuleren en wie met het openbaar vervoer komt, krijgt de kosten daarvan volledig vergoed. Dit geldt ook voor de OV-fiets.’ Het kantoor van vanHaren heeft een mooie afgesloten fietsenstalling, douches, omkleedruimtes en laadfaciliteiten voor de fiets. ‘Vanaf 2024 bieden we naast het traditionele fietsplan een leasefietsregeling aan. Medewerkers zijn steeds meer bezig met duurzaamheid, dat willen we als werkgever graag faciliteren. Onze winkels bevinden zich vaak in een drukke binnenstad met weinig parkeerplek voor de auto. Dan is het veel fijner om op de fiets te komen.’ In Waalwijk ligt dit anders vanwege het slecht per fiets bereikbare industrieterrein.’
Wandelroutes en fietsverhalen
Vitaliteit is een belangrijk onderwerp binnen vanHaren, met ook veel en doorlopend aandacht voor actieve mobiliteit. ‘We hebben rond ons kantoor in Waalwijk wandelroutes uitgestippeld om wandelende meetings (‘weetings’) te bevorderen en publiceren enthousiaste verhalen van fietsende collega’s. Ik merk dat de populariteit toeneemt, het moet een beetje van mond tot mond gaan. Dat heeft wel tijd nodig. Ik vertel bijvoorbeeld over mijn positieve ervaring met een probeerfiets wat collega’s op het idee brengt om het ook eens te proberen. Bij onze logistieke afdeling benoemden de teammanagers de e-bike probeeractie in de dagstart, wat voor meer belangstelling zorgde.’
Maximaal twee dagen thuis
Thuiswerken is voor vanHaren een relatief nieuw concept dat op het kantoor in Waalwijk net voor corona zijn intrede deed. ‘Werk je fulltime? Dan mag je wekelijks twee dagen thuiswerken. Bij drie werkdagen is dat één dag en bij een tweedaagse werkweek werk je standaard op kantoor. Met ons thuiswerkbeleid willen we voorkomen dat mensen volledig vanuit huis werken en daardoor hun binding met kantoor verliezen.’ VanHaren vergoedt de kosten voor de inrichting van een thuiswerkplek en wie thuiswerkt, ontvangt een thuiswerkvergoeding.
Bereikbaarheid in de knoop
VanHaren was dit jaar gastheer van een van de edities van Kruispunt Brabant. Het Waalwijkse bedrijventerrein waar hun hoofdkantoor en logistiek centrum huist, is slecht bereikbaar. VanHaren vertelde hoe dit de organisatie parten speelt bij het aantrekken van personeel en bij het verduurzamen van hun mobiliteit. Te weinig toegangswegen, verkeersonveilige fietsroutes en een zeer slechte OV-bereikbaarheid (voor maar 2% van alle medewerkers is het OV een redelijk alternatief): het maakt het zeer lastig om mensen uit de auto te krijgen en jonger personeel zonder auto aan te trekken. In de fietsenstalling staan misschien 25 fietsen terwijl BMN’s postcodeanalyse van het hoofdkantoor en logistiek centrum een fietspotentie van 41% laat zien. Bijna de helft van de medewerkers woont dichtbij genoeg om te fietsen, maar voelt een belemmering om op de fiets te komen. Voor 57% van de medewerkers blijft de auto vooralsnog de beste optie. En dus zet vanHaren wat Waalwijk betreft voorlopig in op elektrisch rijden. Iedereen met een aflopend leasecontract moet overstappen op een elektrische auto, waarbij vanHaren indien noodzakelijk en mogelijk faciliteert bij het plaatsen van een laadpaal aan huis. Natuurlijk zijn bij het kantoor van vanHaren ook voldoende laadpalen beschikbaar.
‘Samen kunnen we alles’: BMN ondersteunt
De postcodeanalyse van BMN voor vanHaren’s locatie in Waalwijk laat een fietspotentie van 41% zien. Dit jaar deed vanHaren mee aan een e-bike probeeractie op het bedrijventerrein. ‘Leuke actie! Enkele collega’s probeerden een fiets. We zagen vooral dat degenen die de stap waagden, de fiets voor een tweede of derde keer gebruikten. We hebben veel aandacht besteed aan de communicatie over deze actie. Daardoor begon het steeds beter te lopen en was het vechten om de laatste drie vrije plekken.’
Bron: BMN