Arjan Hof: “Mobiliteitsopgaven pak je samen aan, niet per gemeente of regio.” | Zo Werkt Het Gratis advies

Arjan Hof: “Mobiliteitsopgaven pak je samen aan, niet per gemeente of regio.”

Als we Arjan Hof spreken, merken we al snel dat het gesprek zich niet zal beperken tot de mobiliteitsuitdagingen van zijn gemeente Twenterand of de uitdagingen van de regio Twente. Nee, het liefst spreekt Hof over mobiliteitsoplossingen voor de hele provincie, en misschien wel voor het hele land.

Wie is Arjan Hof?

• Wethouder gemeente Twenterand met o.a. in portefeuille verkeer en openbare ruimte, plattelandsontwikkeling en natuur, bedrijfsvoering.
• Voorzitter Stuurgroep Overijssel Onderweg regio Twente
• Voorzitter De Groene Metropool Twente
• Voorheen Statenlid in provincie Overijssel

‘Voorbij hokjes en lijntjes denken’

Als we Arjan Hof spreken, merken we al snel dat het gesprek zich niet zal beperken tot de mobiliteitsuitdagingen van zijn gemeente Twenterand of de uitdagingen van de regio Twente. Nee, het liefst spreekt Hof over mobiliteitsoplossingen voor de hele provincie, en misschien wel voor het hele land.
“Als je stappen wilt zetten op het gebied van duurzame mobiliteit, dan moet je voorbij de hokjes en de lijntjes denken, voorbij de gemeente- en provinciegrenzen.”

Mobiliteitsopgaven in landelijk gebied

Voordat we direct doorstuiven naar samenwerkingsverbanden met Limburg, pellen we samen met Hof de belangrijkste mobiliteitsopgaven binnen Overijssel af. Om te beginnen in zijn eigen gemeente, de gemeente Twenterand.

“In een landelijke gemeente zoals Twenterand, is bereikbaarheid één van de grootste opgaven”, vertelt Hof. “Leerlingen en werknemers uit onze gemeente reizen niet altijd ‘zomaar eventjes naar school of naar het werk’. Er staat niet altijd maar een bus of een trein om de hoek klaar. Integendeel, in bepaalde dorpskernen komt helemaal geen openbaar vervoer meer. Tegelijkertijd komt er veel werkverkeer juist náár de gemeente toe, wat in de spitstijden filevorming oplevert. Filevorming die we ook allemaal kennen bij de afslag Almelo. Het is echt puzzelen op het wegennet, en dat terwijl mensen soms genoodzaakt blijven om de auto te pakken, vanwege de geringe beschikbaarheid van het openbaar vervoer.”

Kansen door deelmobiliteit

Het is een puzzel die niet alleen Arjan Hof bezighoudt. Hij praat er veel over met werkgevers in de regio. “Belangrijk is om daarbij niet alleen naar de grote werkgevers te kijken, maar ook naar het kleine mkb. Iedereen heeft het beste voor met de regio, en loopt tegen dezelfde problemen aan. Het is dan ook logisch om juist samen naar oplossingen te zoeken.”
Een oplossing waar Hof heilig in gelooft, is deelmobiliteit. Waarbij mensen gebruik kunnen maken van deelscooters en deelfietsen. Iets waar ze in Enschede en Hengelo al volop mee experimenteren.

Van Bruinehaar naar Hessenpoort

“Waar je naar toe wilt, is dat je op zondagavond in Bruinehaar (dorp in Twenterand, red.) vanaf je bank je hele reis kan plannen naar bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle. Dat je bijvoorbeeld via één app eerst je deelscooter reserveert die je naar het busstation brengt, vervolgens via de bus in de trein stapt in Vroomshoop, waarna je in Zwolle weer uitstapt, waar ook weer een elektrische fiets voor je klaarstaat die je naar bedrijventerrein Hessenpoort brengt. Ik weet niet of één app dé oplossing is. Waar het om gaat is dat het veel gemakkelijker moet worden voor de reiziger om optimaal gebruik te maken van allerlei soorten vervoer.
Dan móet je wel over de gemeentegrenzen heen kijken. Dat zijn zaken die we vanuit een provinciale aanpak moeten regelen, waarbij we per gemeente kijken wat er nodig is. Als je op die manier werkt, en de werkgevers bij je aan tafel zet, denk ik dat we snel grote stappen kunnen maken op het gebied van duurzame mobiliteit.”

"*" geeft vereiste velden aan