Athlon stapt over op elektrisch rijden | Zo Werkt Het Gratis advies

Athlon stapt over op elektrisch rijden

Verduurzamen vraagt bewustwording en gedragsverandering, vertelt Athlon.

De elektrische auto is de laatste jaren aan een opmars bezig: eind 2020 reden er op het Nederlandse wegennet zo’n 150.000 elektrische auto’s rond. Wat komt er zoal kijken bij een overstap naar elektrisch en hoe kan verduurzaming van de mobiliteit daarna verder vorm krijgen? In gesprek met Niels van den Hoogen, commercieel directeur bij Athlon Nederland, marktleider in autoleasing en mobiliteit.

Wat doet Athlon om het eigen wagenpark te verduurzamen?

‘Athlon heeft een wagenpark van in totaal ongeveer 100.000 auto’s. Veel van onze activiteiten zijn erop gericht om de uitstoot van deze auto’s te verminderen, ook voor wat betreft onze eigen mensen. Dit doen we op verschillende manieren, maar bijna altijd gericht op bewustwording en het veranderen van gedrag. Denk aan zuiniger rijden of het sturen op zuinigere auto’s bij het kiezen van de volgende leaseauto. Wanneer een medewerker in aanmerking komt voor een leaseauto dan geldt als voorwaarde dat dit een 100 procent elektrische auto is of een plug-in hybride.’

Welke uitdagingen komen jullie tegen bij de overstap van collega’s naar elektrisch?

‘Verandering is altijd spannend en wennen, maar vooral een kwestie van doen. Natuurlijk kregen we in de beginperiode veel praktische vragen over de bruikbaarheid van een elektrische auto zoals: hoe ver kan ik rijden op een accu? Hoe zit dat met laden, zowel thuis als op het werk? En kan ik wel met mijn elektrische auto op vakantie? Allemaal heel terechte vragen waarbij wij onze medewerkers eerst meenemen om dit zelf te ervaren, zodat zij zo voldoende comfort te krijgen om uiteindelijk de overstap te maken. Het effect van de drempelverlagende ‘even proberen’-oplossing blijkt heel groot.’

Wat is een belangrijke factor voor een succesvolle overstap?

‘In de begeleiding van onze relaties in dit proces kijken we altijd naar een future proof-oplossing. Dat betekent dat als het elektrische wagenpark groeit, er heel makkelijk kan worden uitgebreid met laadpunten die aansluiten op het basislaadstation. Op die manier hoeft een klant over een x-aantal jaar niet opnieuw te investeren. Ook voor laadpunten bij onze eigen medewerkers thuis is een belangrijk uitgangspunt dat we altijd naar de lange termijn kijken. Onlangs hebben we bijvoorbeeld bij een collega thuis een laadpaal met twee aansluitingen laten plaatsen. Zo kan ook de privéauto worden opgeladen met een eigen afrekening van de stroomkosten.’

Zijn er al plannen voor thuiswerken ná corona?

‘Zeker. We hebben met z’n allen de voordelen van thuiswerken inmiddels wel ervaren. Denk aan een betere werk-privébalans, maar zeker ook aan de vermindering van CO₂-uitstoot. Het nieuwe gedrag dat we door corona hebben ervaren en geleerd, blijven we dus toepassen. Recent hebben we daarvoor thuiswerkbeleid gelanceerd, wat erop gericht is om collega’s ook na corona structureel meer vanuit huis te laten werken. Ons vijf stappen duurzaamheidsplan (zie figuur hieronder) geldt daarbij als basis. Het helpt onze medewerkers en onze klanten om bewuste mobiliteitskeuzes te maken. De eerste vraag hierin is cruciaal: moet je vandaag écht reizen?’

Hoe werkt Athlon nog meer aan duurzame mobiliteit?

‘Door de coronacrisis is de vraag naar duurzame en flexibele mobiliteit in een stroomversnelling geraakt. Uiteraard begint verandering bij onszelf en deze kans hebben wij dan ook met beide handen aangepakt.

Zo kunnen onze mensen bijvoorbeeld kiezen voor mobiliteit die meebeweegt met hun loopbaan. Iedere maand stelt de medewerker middels een mobiliteitsbudget daarvoor de optimale mobiliteitsmix samen van leaseauto, openbaar vervoer en/of e-bike. Door het zelf te ervaren kunnen wij onze relaties vervolgens ook beter meenemen in deze transitie.’

"*" geeft vereiste velden aan