Grote bedrijven geven staatssecretaris update over duurzaam mobiliteitsbeleid
Veel werkgevers maken al werk van duurzame mobiliteit. Ze bedenken allerlei manieren om hun medewerkers duurzamer te laten reizen. Tijdens de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit in de Rijtuigenloods in Amersfoort gaven acht bedrijven in besloten kring een inkijkje in hun duurzame mobiliteitsbeleid. Onder toeziend oog van staatssecretaris Vivianne Heijnen.
Minder reizen
Hoe laten deze bedrijven hun personeel, minder, anders of schoner reizen? De pandemie heeft aangetoond dat er veel te halen valt op het gebied van thuiswerken. Aan de tafel ‘Minder reizen’ staat Maarten van Beek van ING. Hij legt uit hoe ze bij de bank zorgen dat medewerkers vitaal blijven, ook als ze hybride werken. ‘Je moet zorgen dat je medewerkers genoeg blijven bewegen, dus op bijvoorbeeld kantoordagen compenseren voor dagen waarop ze niet reizen. Dat zit in hele kleine dingen. Van betere verlichting bij de fietsenstalling, tot een samenwerking met het ROC, waar mbo-studenten tegen vergoeding banden plakken.’
Ook bij Hanzestrohm (bouw, industrie, infra) is hybride werken de norm, maar zeker met veel aandacht voor de mentale en fysieke gesteldheid van de werknemer. Het bedrijf stuurt medewerkers regelmatig een vragenlijst om op de hoogte te blijven hoe het met hen gaat.
Bij de ANWB geldt vrije keuze voor vervoersmiddelen, met voor elk type een passende vergoeding, of je nu thuis werkt of op locatie. Zo kan je elke dag bepalen of je wel of niet gaat reizen en worden de kilometers met de fiets of lopend meer beloond dan die met de auto.
Anders reizen
Ook het OLVG, ‘een echt stadsziekenhuis’ – stuurt volgens hoofd HR Services Els Vegter aan op meer fietsen. ‘Wij hanteren zowel zure als zoete maatregelen. Een zure maatregel is dat medewerkers die binnen 8 kilometer van het ziekenhuis wonen, overdag niet meer met de auto mogen komen. Alleen ’s nachts en in het weekend is dit nog mogelijk. Hiervoor is begrip, maar ook een klein deel was het er niet mee eens. Met die mensen gaan we het gesprek aan. Er zijn bijvoorbeeld mensen die mantelzorg verlenen of medische beperkingen hebben. We zijn strikt waar het kan, maar passen ook maatwerk toe.’
Het volledig vergoeden van OV-kosten is een zoete maatregel. ‘Dit is in de zorgsector niet gebruikelijk, maar om een goede werkgever te zijn en personeel te vinden in de huidige arbeidsmarkt wel een belangrijke stap voor ons. Deze kosten betalen we zelf.’
Bij de Radboud Universiteit in Nijmegen is Marije Klomp fietsambassadeur. Ze vertelt dat duurzaamheid in alle opleidingen is geïntegreerd, dus elke student leert hoe hij of zij vanuit eigen vakgebied kan bijdragen aan duurzaamheid. Ook werden roosters aangepast om de campus bereikbaar te houden door het vervoer van en naar de campus te spreiden. Dit was alleen mogelijk door samenwerking met de gehele campus (ook het Radboud UMC en de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) zijn gelegen op de campus).
Rotterdam The Hague Airport is aangesloten bij de green loop, een samenwerking tussen RTHA, de bedrijven die werkzaamheden uitvoeren op het vliegveld en vervoersbedrijf RMC. Medewerkers kunnen een elektrisch busje reserveren die vertrekt vanaf vijf hubs, om zo ook op werk of thuis te komen op tijdstippen dat het OV niet rijdt.
Schoner reizen
Bij De Volksbank zijn ze acht jaar geleden al begonnen met het elektrificeren van het wagenpark. Inmiddels is het wagenpark bijna volledig elektrisch. Daar was wel wat voor nodig, stelt Arno Veenman. ‘De actieradius van elektrische auto’s is toegenomen en Nederland heeft een prima laadnetwerk rond snelwegen.’ Binnen je bedrijf heb je ambassadeurs nodig, zoals Veenman zelf. ‘En bijvoorbeeld ook de directie moet elektrisch rijden en dit uitdragen, anders heeft het geen zin.’
Leaseplan NL heeft een volledig elektrisch wagenpark van 235 auto’s. Na een proefperiode van twee maanden maakten veel personeelsleden zonder grote bezwaren de overstap. Op de locaties van het bedrijf zijn grote laadpleinen en medewerkers die nog niet met de elektrische auto op vakantie willen/kunnen, krijgen vijf weken per jaar een benzine-/dieselauto tot hun beschikking.
Slotwoord van de staatssecretaris
Zeer aandachtig en geregeld vragen stellend, was staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen present tijdens deze besloten sessie. ‘Wij willen als Nederland de klimaatdoelen voor 2030 halen. Als overheid zoeken we constant naar mobiliteitsbeleid waar werkgevers achter staan. De voorbeelden van vandaag hebben draagvlak onder jullie personeel, dat is heel mooi om te zien!’