MedApp | Zo Werkt Het Gratis advies

MedApp

MedApp is geen gewone apotheek maar een apotheek in een app. Dit Eindhovense bedrijf maakt leven met medicijnen makkelijker voor mensen met een chronische aandoening. En voor hun eigen medewerkers maken ze flexibel werken heel makkelijk, getuige hun uitverkiezing tot ‘Hybride werkgever van het jaar’ in Brabant.

Online apotheek MedApp: hybride werken is het perfecte medicijn (voor medewerkers)

Regiowinnaar van de Zo Werkt Het Award ‘Hybride werkgever van het jaar’ (categorie 50-200)

Van de ‘maandagmorgen workout’ tot de ‘Freaky Friday’: alles staat bij MedApp in het teken van verbinding houden, vertrouwen hebben en vrijheid geven. ‘Faciliteer in plaats van controleer’, vat Teun Gerrits het samen. ‘Dan gaan mensen voor je door het vuur’, vult Joyce van Hezik aan.

Joyce doet naast haar werk als apothekersassistent ook een deel van de HR en de financiële administratie. Die taakvermenging is kenmerkend voor de snelle groei van het bedrijf dat weliswaar al in 2005 startte met de appontwikkeling maar pas in 2020 ook een volwaardige (internet)apotheek werd. Het bedrijf telt inmiddels meer dan 100 medewerkers. Joyce nomineerde MedApp omdat ze trots is op hun hybride werkwijze. Teun, werkzaam in het marketingcommunicatieteam, sluit zich daar volledig bij aan. Samen vertellen ze enthousiast wat hun werkgever nou zo bijzonder maakt.

The sky(bar) is the limit

Het spreekt voor zich dat MedApp prima ingerichte thuiswerkplekken faciliteert. En slimme IT-oplossingen zorgen ervoor dat je overal op afstand kunt werken. Joyce: ‘Meetings zijn altijd online bij te wonen. Je geeft in je agenda aan of je er fysiek of op afstand bij bent. Zelfs onze maandagochtend workout kun je gewoon vanachter je bureau volgen.’ Maar ook op het kantoor zelf ben je niet gebonden aan een vaste werkplek of werktijd. ‘In het MicroLab gebouw kunnen we overal werken, bijvoorbeeld buiten op het terras of boven in de skybar. En je kunt hier 24 uur per dag terecht.’

Vaste teamdag

Veel vrijheid dus. En om te zorgen dat iedereen betrokken blijft bij elkaar en bij het bedrijf, is er daarnaast ook wat verplichte fysieke kost. Teun: ‘Je bent ongeveer twee dagen per week op kantoor, onder andere op je vaste teamdag. Al verschilt dat wel per team en per medewerker en is dit afhankelijk van de aard van je werk, de teamafspraken en je privésituatie. Maandelijks komen we met ons marcomteam een keer bij elkaar komen op kantoor. Dat zorgt voor verbinding met de medewerkers die ik anders alleen maar remote zie, zoals freelancers. Ieder team heeft een eigen kantoordag. Dat spreiden we goed over de week om voldoende werkplekken op kantoor te hebben.’

FF checken

Ook online zijn er vaste momenten waarop medewerkers elkaar even informeel zien en spreken. Teun: ‘op woensdagmiddag houden we een check-in om te kijken hoe het met iedereen gaat. En bedrijfsbreed sluiten we elke vrijdagmiddag samen de week af met je hoogte- en dieptepunt van die week, of dat nou over werk gaat of privé. Het hoeft niet altijd over werk te gaan online, daar letten we wel op.’ Die mix tussen thuiswerken en op kantoor is voor Joyce optimaal: ‘Ik kom echt naar kantoor voor die gezamenlijke momenten. Ik ben thuis productiever maar mis daar de sociale contacten met collega’s, het op de hoogte te blijven van waar de anderen mee bezig zijn en tegenaan lopen.’

Freaky Friday

Medewerkers waarderen de vele sociale activiteiten, zoals de maandelijkse ‘freaky fridays’. Teun: ‘daar moet en wil je echt wel bij aanwezig zijn. We bespreken dan hoe het met het bedrijf gaat, lunchen samen en vaak is er ’s ochtends een sportieve activiteit.’ Joyce: ‘Teams draaien die dag ook vaak een paar uur met elkaar mee om meer begrip voor elkaars werk te krijgen.’ Teun: ‘ik nam een paar uur de telefoon op bij onze klantenservice, zeer verhelderend!’

Vertrouwen is beter dan controleren

Een andere openbaring voor Teun was de vrijheid om je eigen tijd, werk en werkplek in te delen. ‘Niemand klokt werktijden bij ons. Als je je uren maar maakt en je werk doet. Vertrouwen hebben is het belangrijkst. Hoe groter het bedrijf wordt, hoe meer je vertrouwen moet geven aan je mensen, ook al is je neiging misschien juist om meer te controleren. Controleer wél of het goed met ze gaat en wat ze nodig hebben. Faciliteren in plaats van controleren.’ Joyce: ‘zo krijg je gemotiveerde mensen. Dat ik vrijheid en vertrouwen krijg, zorgt ervoor dat ik dat ook teruggeef aan het bedrijf, bijvoorbeeld als er eens overgewerkt moet worden.’

Hebben ze dan niks meer te wensen over? Joyce: ‘Jawel hoor, we kijken naar een thuiswerkvergoeding, een fietsplan en fruit op het werk.’ Tja, een appel per dag, daar kan natuurlijk geen medicijn tegenop.