Award 2024

Transferro- “we proberen de tijd een beetje voor te zijn”

Arap-John Tigchelaar, directeur van Transferro, kreeg het van huis uit mee. Verbruik niet onnodig, maak gebruik van wat er is en hergebruik datgene wat je gebruikt. Lessen uit Kenia, het land waar hij opgroeide. Het zijn de lessen die hij nu meegeeft aan zijn personeel bij Transferro, een Zwolse inkooporganisatie voor bedrijven die ijzerwaren en gereedschappen verhandelen. Of zoals hij zelf zegt: “Ik probeer te prikkelen door inzichten mee te geven, dat is de sleutel tot gedragsverandering.”

Energie geven en krijgen

Bij Transferro maakt Arap-John er een soort spel van door het personeel onderdeel te laten zijn van het zuinig en slim omgaan met energie. Mensen streng toespreken of berispen heeft niet echt zin, mensen onderdeel van de verandering of oplossing laten zijn wel.” Slim omgaan met energie betekent volgens Arap-John ook slim omgaan met je eigen energie. Letten op voeding, wat groen creëren. Letten op beweging past ook in het energiestraatje. “Medewerkers kunnen via ons fietsplan een fiets aanschaffen, ze stimuleren elkaar om de fiets ook echt te gebruiken. Hier kunnen ze de fiets weer opladen. Dat geldt overigens ook voor elektrische auto’s. Die kunnen ze via ons aanschaffen, en weer opladen. Ik krijg er dan weer energie van dat een collega vertelt dat hij en zijn vrouw twee privé auto’s de deur uit hebben gedaan, en dat ze nu alleen nog maar de elektrische auto gebruiken.”

‘Je moet de tijd voor zijn’

Het zijn regelingen die ook aantrekkingskracht hebben op nieuwe werknemers.
“Wij hebben geen moeite om nieuw personeel te vinden. Naast de gunstige fiets- en elektrische auto regelingen, proberen we zo flexibel mogelijk te zijn. Zo bieden we sollicitanten aan hun eigen werktijden te bepalen. Je moet wel meegaan met de tijd, en die het liefst een beetje voor zijn.”
Een les die hij meekreeg van zijn ouders. En een les die hij graag doorgeeft aan zijn kinderen, zijn personeel, maar ook aan andere bedrijven, als voorzitter van de ondernemersvereniging Hessenpoort. Waar hij samen met de mobiliteitsmakelaar van Overijssel Onderweg verder op zoek gaat naar manieren om de bereikbaarheid en de mobiliteit van de Hessenpoort te verbeteren. “We hebben een enquête uitgezet onder werknemers van de Hessenpoort, waarbij 1 persoon een fiets kan winnen. Inmiddels hebben we al 600 inzendingen met goede ideeën binnen!”
Gevormd vanuit zuinigheid, verpakt in slimmigheid. Mensen onderdeel maken van de oplossing, en dan belonen met voordelen. Transferro laat zien dat transformeren mogelijk is. Zolang je de juiste snaar bij de mensen weet te raken.

"*" geeft vereiste velden aan