De nadelen van vliegen | Zo Werkt Het Gratis advies

De nadelen van vliegen

Zeker voor internationale bedrijven bepaalt vliegen een groot deel van de CO2-voetafdruk. Met simpele keuzes kun je al een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot te besparen.

De nadelen van zakelijk vliegen

Voor internationale bedrijven bepaalt vliegen een groot deel van de CO2-voetafdruk. Werkgevers hebben veel opties en met simpele keuzes valt al een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot te besparen. De trein pakken voor korte afstanden, directe vluchten en meer video-conferencen zijn voorbeelden van maatregelen die de CO2-uitstoot omlaag brengen.

Uitstoot van vliegreizen vergeleken met andere vervoermiddelen

  • Voor korte reizen wordt relatief meer brandstof verbruikt dan voor langere reizen vanwege het hoge brandstofgebruik tijdens het opstijgen en landen. Hierdoor is de uitstoot voor vluchten korter dan 700 kilometer zo’n 270 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer, terwijl die voor vluchten langer dan 2500 kilometer uitkomt op 135 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer. Voor de afstanden daartussenin is de uitstoot 200 gram CO2-equivalent. (Bron: Milieucentraal)
  • Vlieg je met een klein toestel, dan neemt de uitstoot per persoon flink toe. Ook de bezettingsgraad, efficiëntie van het toestel, de weersomstandigheden en het gewicht van de lading speelt een rol.
  • De uitstoot van vliegreizen vergeleken met auto’s:
    Bij auto’s zijn er nogal wat variabelen die behoorlijk veel invloed hebben op de uitstoot per persoon per kilometer. Zo veroorzaakt een benzineauto een uitstoot van 215 gram CO2-equivalent per kilometer, een dieselauto 205 gram CO2-equivalent per kilometer en een auto die op LPG rijdt 175 gram CO2-equivalent per kilometer. Een middenklasse hybride stoot 125 gram CO2-equivalent per kilometer uit.
  • Meer nog dan het type auto, is het aantal passagiers van invloed. Wanneer je met een tweede passagier rijdt, wordt de uitstoot per persoon namelijk direct gehalveerd. Een zuinige rijstijl kan bovendien tot 20% uitstootreductie opleveren. Daartegenover staat dat oudere auto’s vervuilender zijn.
  • De uitstoot van vliegen vergeleken met treinreizen: een vliegreis belast het milieu 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. (Bron: Milieucentraal)

Wie vliegt er

  • 32% van de reizigers op Schiphol heeft een zakelijk motief om te vliegen. (Bron: KiM)
  • Voor internationaal opererende bedrijven bepaalt vliegen een groot deel van de CO2 -voetafdruk. Voor dienstverleners (bijv. consultancy en finance) is dit gemiddeld 38%. (Bron: KiM)

Verder lezen

Vliegwijzer van Anders Reizen: uitgebreid stappenplan voor verantwoord vliegbeleid