De voordelen van goed parkeerbeleid | Zo Werkt Het Gratis advies

De voordelen van goed parkeerbeleid

Met een goed parkeerbeleid verlaag je je kosten en de parkeerdruk.

Wat kosten parkeerplaatsen eigenlijk?

  • Ruimte en grond zijn over het algemeen schaars. Parkeerplaatsen zijn kostbaar. De kosten van een parkeerplaats voor bedrijven kunnen ver uiteenlopen en zijn afhankelijk van een aantal variabelen:
    • Locatie: parkeerplaatsen zijn veelal duurder in drukke, stedelijke gebieden aangezien de grond en ruimte hier schaars is. Ook binnen een stad kan het verschillen: een parkeerplaats in het centrum van de stad is duurder dan op een industrieterrein.
    • Het type parkeerplaats: onoverdekte parkeerplaatsen op de grond zijn goedkoper dan overdekte of ondergrondse parkeergarages.
    • Parkeerbeleid en regelgeving: sommige steden hebben regels en voorschriften die van invloed kunnen zijn op de kosten van het aanbieden van parkeerplaatsen aan werknemers. Dit kan bijvoorbeeld gaan over parkeerbelastingen, vergunningen of quotumregelingen.
    • Beveiliging en voorzieningen: beveiligingsfuncties zoals cameratoezicht, toegangscontrolesystemen en verlichting, kan de kosten verhogen.
    • Onderhoud: denk ook aan doorlopende kosten voor onderhoud, reparaties en schoonmaak van de parkeerfaciliteit.
  • Vanwege deze variabelen is het moeilijk om een specifiek bedrag te noemen voor de jaarlijkse kosten per zakelijke parkeerplaats. Die kan gemakkelijk uiteenlopen van €300 tot €4.000 per parkeerplaats per jaar. Gemiddeld komt een parkeerplaats qua kosten al snel uit op zo’n €1.000 per jaar. In stedelijke gebieden loopt dit al snel op. (Bron: Syndesmo)
  • Het is verstandig om, wanneer je overweegt om minder parkeerplaatsen te faciliteert, een berekening te maken voor jullie specifieke situatie om exact te weten wat je kunt besparen.

Wat is de invloed van betaald parkeren invoeren op de parkeerdruk?

  • Het invoeren van betaald parkeren voor je medewerkers kan een aantal gevolgen hebben:
    • Afname parkeerdruk: betaald parkeren creëert een financiële drempel voor parkeren waardoor minder medewerkers met de auto komen.
    • Meer gebruik van alternatieven: het kan medewerkers aanmoedigen om alternatieve vervoersmiddelen in te zetten, zoals carpoolen, fietsen of het openbaar vervoer. Dit heeft positieve gevolgen voor het milieu omdat er minder CO2-uitstoot is.
    • Inkomsten voor jou als werkgever: waarbij je de opbrengsten eventueel kunt inzetten om de parkeerfaciliteiten te onderhouden of te verbeteren.
    • Mogelijk minder tevreden medewerkers: goede communicatie over het hoe en waarom van het invoeren van betaald parkeren is erg belangrijk.
    • Beheren van betaald parkeren: wees je bewust van de administratie die met betaald parkeren gepaard gaat. Vergoedingen moeten geïnd worden en wellicht is handhaving nodig.
  • Voor wat betreft de invloed op de parkeerdruk: hoe groot het effect van betaald parkeren precies is, is afhankelijk van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan de prijs van het parkeren, beschikbare alternatieven (is er een station of bushalte in de buurt?), lokale infrastructuur (ligt er een goede fietsroute?) en de bereidheid van medewerkers om zich aan te passen aan de nieuwe regeling. Het is verstandig deze factoren mee te nemen in het beslisproces rondom het invoeren van betaald parkeren.
  • Over het algemeen kun je verwachten dat een invoering van betaald parkeren leidt tot een vermindering van de parkeerdruk met 15% tot 30%. Dit is echter een zeer ruwe schatting en de werkelijke impact kan variëren. (Bron: Syndesmo)

"*" geeft vereiste velden aan