Award 2024

Delen kent veel voordelen

We werken vaker thuis waardoor werkgevers afstappen van een vaste reiskostenvergoeding. En stijgende kosten, files en milieuoverwegingen maken de (lease)auto steeds minder vanzelfsprekend als vervoermiddel en arbeidsvoorwaarde. Daarnaast vragen medewerkers om meer keuzevrijheid in hun manier van werken en reizen.

Het aanbieden van deelmobiliteit is niet alleen financieel een aantrekkelijke optie voor jou als werkgever, maar ook voor je medewerkers. Het delen van vervoermiddelen bespaart je kosten voor; onderhoud, verzekering, brandstof en parkeren. Het draagt ook bij aan minder files en minder uitstoot. Deelmobiliteit aanbieden is goed voor je imago als aantrekkelijke werkgever die medewerkers veel duurzame en flexibele vervoerskeuzes biedt.

Misschien wel de bekendste vorm van deelvervoer is de OV-fiets. Die pak je op een treinstation voor het laatste stukje van je reis. Maar inmiddels zijn er veel meer aanbieders van (elektrische) deelfietsen actief zoals Donkey Republic en FlickBike. Daarnaast worden  deelscooters aangeboden (bv. Go Sharing en Felyx) en natuurlijk (elektrische) deelauto’s. Bekende aanbieders hiervan zijn Greenwheels en MyWheels.

Naast verschillende soorten deelvervoermiddelen, zijn er ook nogal wat verschillen in bezit en gebruik van deelmobiliteit. In het kort:

  • Eigendom: Ben jij de eigenaar van het aangeboden deelvervoer of is dit een leasemaatschappij of andere aanbieder?
  • Locatie: staat het deelvervoer op je eigen terrein of op openbaar terrein?
  • Gebruik: alleen door medewerkers of ook door derden? En alleen voor zakelijke ritten of ook voor woon-werkverkeer en privéritten?
  • Betalen: via een abonnement of per losse rit? Per kilometer en/of per tijdsperiode?
  • Losse voorziening of onderdeel van een mobiliteitsysteem (Maas) waarbij een medewerker al zijn mobiliteit regelt met een app of online portal?

Direct aan de slag

Met deze slimme maatregelen kun je meteen starten:

  1. Faciliteer en vergoed deelvervoer voor zakelijke ritten
    Medewerkers die wel op de fiets of met het OV willen komen maar voor zakelijke afspraken ander vervoer nodig hebben, kunnen hun auto thuis laten als je voor deelvoertuigen zorgt die ze tijdens hun werkdag kunnen gebruiken. Dat scheelt ook weer de nodige parkeerplaatsen.
  2. Regel en vergoed gebruik van deelfietsen
    Het aanbieden van deelfietsen kan ook het OV aantrekkelijker maken. Als ze weten dat er een deelfiets klaarstaat voor dat laatste stuk tussen halte en kantoor, kan dat je medewerkers net dat zetje geven om vaker te kiezen voor het OV in plaats van de auto. Parkeren in een P+R aan de rand van de stad en verder rijden met OV of een deelfiets, is ook een prima optie. Vergoed een deelfietsabonnement. Of regel een pool met eigen bedrijfsfietsen, dat kan ook samen met buurbedrijven.
  3. Autodelen scheelt kosten
    Je kunt met elkaar carpoolen stimuleren, bijvoorbeeld via een app als Toogethr. Ook kun je leaseauto’s of bedrijfsauto’s overdag door meerdere collega’s laten gebruiken.
  4. Gebruik handige mobiliteitsapps
    Er komen steeds meer handige MaaS-apps (Mobility as a Servive) waarin medewerkers al het beschikbare deelvervoer in de buurt kunnen vinden. Met zo’n app plan je je reizen, boek je en betaal je. Steeds vaker ontwikkelen ze ook al een zakelijke versie die je mobiliteitsadministratie makkelijker maakt.

TIP: Zo bereken je de business case van mobiliteit

Maak de business case niet te smal door alleen naar het verschil tussen bijvoorbeeld de kilometerkosten van de reiskostenvergoeding te kijken ten opzichte van die van de deeloplossing. Kijk ook naar de mogelijke besparing op parkeerkosten en CO2-reductie.

Bekijk hier het rekenvoorbeeld.

Stappenplan

Deze zeven stappen helpen je om effectief gebruik te maken van deelmobiliteit.

  1. Breng de mobiliteitsbehoeften en het reisgedrag van je medewerkers in kaart.
    Daarmee bepaal je of, welke soort en voor welke groepen deelmobiliteit interessant is. Je regionale mobiliteitsnetwerk helpt je gratis op weg hiermee met een gratis mobiliteitsscan.
  2. Kies de juiste mix van deelmobiliteit
    Het gebruik van al dan niet elektrische deelfietsen en -scooters is vooral interessant voor korte ritten of als aanvulling op het openbaar vervoer. De deelauto is interessant voor wat langere ritten, ritten naar lastig met OV bereikbare plekken, of als medewerkers veel spullen mee moeten nemen.
  3. Bepaal hoe je omgaat met het beheer, onderhoud en rittenregistratie
    Hou je alles in eigen hand, van aanschaf tot onderhoud en beheer? Of besteed je alles uit? Wie mag wanneer welk deelververvoer gebruiken? Daarnaast verlangt de fiscus dat je een sluitende kilometeradministratie bijhoudt. Dat kan automatisch via een reserveringssysteem of je medewerkers houden hun ritten handmatig bij.
  4. Deel je analyse met marktpartijen en daag hen uit met een voorstel te komen
    Er zijn veel partijen die deelvervoer aanbieden. Van je eigen leasemaatschappij tot aanbieders die zich volledig op deelmobiliteit toeleggen.
  5. Maak de kosten en baten inzichtelijk in een business case
    Een business case helpt je om verschillende voorstellen van aanbieders te vergelijken met elkaar en met je huidige kosten.
  6. Selecteer een partij en start een pilot
    Op basis van de business case en je wensen selecteer je een of meerdere aanbieders. Start met een pilot. Op deze manier kun je de gebruiksvriendelijkheid toetsen en zie je of de gekozen oplossing inderdaad voorziet in de reisbehoeften van je medewerkers. Sta in deze fase ook nadrukkelijkstil bij de communicatie met de gebruikers.
  7. Evalueer de pilot, schaaf je aanpak bij en schaal op
    Een pilot levert belangrijke inzichten op zoals de kosten, medewerkerstevredenheid,
    beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de gekozen oplossing. Een pilot laat ook zien wat misschien nog niet helemaal goed loopt. Gebruik de inzichten uit je pilot om een brede uitrol in je organisatie echt succesvol te laten verlopen.

Hier vind je een uitgebreidere versie van dit stappenplan.

Carpoolregeling

Als medewerkers op eigen initiatief carpoolen, mag je als werkgever zowel de chauffeur als meerijdende collega’s onbelast een vergoeding geven van € 0,21 euro per kilometer. Afspraken die medewerkers onderling maken, bijvoorbeeld over de verdeling van de reiskosten, hebben geen gevolgen voor jou als werkgever.
De medewerker die rijdt krijgt geen extra vergoeding voor eventuele omrijkilometers.

Meer lezen

Interessante downloads en websites over deelmobiliteit:

"*" geeft vereiste velden aan