Award 2024

Duwtje in de goede richting

Je stimuleert thuiswerken met je beleid en goede voorzieningen, maakt het aantrekkelijker om de fiets of trein te pakken, hebt je reiskostenvergoeding en parkeerbeleid aangepast. Klaar! Toch? Helaas blijkt de praktijk vaak weerbarstiger. Het bieden van aantrekkelijke regelingen en voorzieningen alleen is niet voldoende om je medewerkers duurzamere en actievere mobiliteitskeuzes te laten maken. Goede en doorlopende interne communicatie is zeer belangrijk. Ook al is je aanbod perfect, je medewerkers moeten wel weten wat de mogelijkheden zijn, en ze moeten ook nog anders kunnen én willen reizen. Met onderstaande tips geef jij je medewerkers een duwtje in de richting van blijvend ander reisgedrag.

Direct aan de slag

Met deze slimme maatregelen kun je meteen starten:

  1. Ken je medewerkers
    Ander reisgedrag begint met inzicht krijgen in het huidige gedrag. Hoe reizen je medewerkers nu? Het is belangrijk om hun wensen, motivatie en (on)mogelijkheden te weten. Je regionale mobiliteitsnetwerk helpt je inzicht te krijgen hierin. Zij bieden je daarvoor diverse -gratis- tools aan zoals een postcodescan, mobiliteitsanalyse en medewerkersenquête.
  2. Laat weten wat je te bieden hebt
    Weten al je medewerkers welke regelingen en voorzieningen er al zijn binnen jullie organisatie? Vaak denk je van wel maar zijn deze in de praktijk bij lang niet iedereen bekend. ‘Hebben wij een fietsplan dan?’, ‘Kan ik die deelauto ook gebruiken?’. Zet je bestaande beleid regelmatig in de schijnwerpers en neem niet klakkeloos aan dat iedereen overal van op de hoogte is. Zorg dat informatie, voorzieningen en middelen duidelijk, zo simpel mogelijk, laagdrempelig en goed vindbaar zijn en dat iedereen er bekend mee is.
  3. Maak het makkelijk
    Maak het je medewerkers zo makkelijk mogelijk om anders te gaan reizen of werken. Dat doe je niet alleen door goede interne communicatie maar ook door zoveel mogelijk drempels weg te nemen. Kun je bijvoorbeeld voor de deur én gratis parkeren maar moeten fietsers hun fiets veel verder weg en onoverdekt neerzetten? Dan pakken veel mensen de auto want we kiezen het liefst de makkelijkste optie. Welke factoren maken het moeilijker of onaantrekkelijk om voor ander vervoer te kiezen? Welke negatieve gevoelens leven er? Door zoveel mogelijk drempels weg te nemen staan je medewerkers veel meer open voor stimulering van ander reisgedrag.
  4. Maak gebruik van verandermomenten
    Ingrijpende wegwerkzaamheden, een bedrijfsverhuizing maar ook levensgebeurtenissen zoals kinderen krijgen en zelf verhuizen: dit soort grote veranderingen zijn hét moment om oude patronen te doorbreken en je medewerkers anders te laten reizen. Een dergelijke verandering zorgt ervoor dat ze opnieuw nadenken over hun huidige reisgedrag. Bekijk samen welke alternatieven medewerkers hebben en geef ze een persoonlijk reisadvies. Kunnen ze bijvoorbeeld ook met OV of fiets komen? Hoe kun je dit zo makkelijk mogelijk maken? Ook nieuwe medewerkers kun je relatief makkelijk ‘sturen’ in hun manier van reizen. Geef ze bijvoorbeeld de eerste drie maanden een OV-kaart en laat ze pas daarna kiezen tussen leaseauto en OV.
  5. Geef het goede voorbeeld
    Gedrag is besmettelijk dus maak daar vooral gebruik van. Zet je fietsers in het zonnetje. Laat directie en management het goede voorbeeld geven en vertellen over hun woonwerkritten in het OV of de voordelen van thuiswerken. Maak ambassadeurs van collega’s die al enthousiaste elektrisch rijders zijn.
  6. Doe mee aan een campagne of actie
    Door mee te doen aan een campagne of actie geef jij je medewerkers een duwtje in de richting van blijvend ander reisgedrag. Bijkomende voordelen: je hebt er zelf weinig werk aan en deelname is vaak nog gratis ook. In elke regio zijn er regelmatig campagnes en acties waar je op mee kunt liften. Bijvoorbeeld fietsacties waarbij je medewerkers een e-bike kunnen uitproberen of punten kunnen sparen voor leuke cadeaus. Hulp bij het maken van een Hybride Werken Plan. Of webinars over elektrisch rijden.

 

TIP: Win jij dit jaar de Zo Werkt Het Award?

Jaarlijks reiken we landelijk én regionaal de Zo Werkt Het Award uit aan de beste werkgevers van Nederland. Dit najaar zoeken we de beste fietswerkgevers. Een mooi moment om jouw organisatie en medewerkers in het zonnetje te zetten als jullie al veel doen aan fietsen stimuleren. Zo beloon je je fietsende medewerkers (er zijn mooie prijzen te winnen) en geef je het goede (fiets)voorbeeld aan de rest van je collega’s.

Lees meer

Meer lezen

Interessante downloads en websites over gedragsverandering:

"*" geeft vereiste velden aan