Internationale zakenreizen: zo verklein je je CO2-voetafdruk | Zo Werkt Het Gratis advies

Internationale zakenreizen: zo verklein je je CO2-voetafdruk

Pak je voor een zakenreis naar het buitenland het vliegtuig of de trein? Of kun je misschien toch vanuit Nederland deelnemen? Steeds meer grote bedrijven in Nederland voeren extra maatregelen in, die ertoe moeten leiden dat ook de internationale reizen duurzamer worden, of helemaal niet worden gemaakt. Welke maatregelen zet jij in?

Om effectief samen te werken, moet je elkaar zo nu en dan zien. Dat maakt de keuze tussen thuiswerken of naar kantoor gaan soms tot een dilemma. Ook bij internationale afspraken kan dit meewegen. Door minder vaak voor een internationale afspraak het vliegtuig te pakken, win je niet alleen op het gebied van CO2-reductie maar bespaar je ook kosten en tijd.

Direct aan de slag

Stel je kritischer op richting internationale vluchten
Eerst de feiten op een rij. Bij internationale zakenreizen denken we al snel aan vliegen. Vliegen is belastend voor het klimaat. Het overgrote deel van alle vluchten heeft een niet-zakelijk karakter, zoals vakantie of familiebezoek. Toch hebben ook zakelijke vluchten een fors aandeel in de CO2-uitstoot. Zo heeft 32% van de passagiers op Schiphol een zakelijke reden om te vliegen. Omdat zakenreizigers ook nog eens vaker business class reizen, en deze stoelen meer ruimte innemen en dus een relatief groter aandeel hebben in de uitstoot van de vlucht, is er reden genoeg om je als werkgever kritischer op te stellen richting internationale vluchten.

Meer feiten & cijfers over vliegen

Stel een paar simpele vragen
Hoe kun je als werkgever omgaan met verduurzaming van zakelijke reizen? Benader het als een redeneerspel. Door een aantal eenvoudige keuzes te maken, bespaar je al aanzienlijk op je CO2-uitstoot. Je kunt dit doen door een paar simpele vragen te stellen:

  • Moet je reizen?
    Kijk kritisch naar de noodzaak van een fysieke ontmoeting. Veel (internationale) overleggen kunnen plaatsvinden door middel van videobellen.
  • Kun je met de trein?
    Reizen binnen Europa tot 700 kilometer kun je vaak prima per internationale trein doen. Bijvoorbeeld naar Parijs, Londen of Frankfurt. Dat duurt soms wat langer, maar kan (afhankelijk van de bestemming) erg meevallen, zeker als je de tijd meerekent die je op een vliegveld doorbrengt. Tip: bied je werknemer de mogelijkheid om 1ste klas per trein te reizen i.p.v. per vliegtuig. Dat is comfortabel én reistijd kan zo nuttig worden besteed, omdat de 1ste klas veel gebruikt wordt voor zakenreizen en werken daar dus goed mogelijk is. Grote kans dat mensen voor een overbrugbare afstand de 1ste klas in de trein verkiezen boven een vlucht in de economy class.
  • Kunnen er minder mensen reizen?
    Ga na waarom er meerdere mensen samen op zakenreis zouden moeten gaan. Is één iemand van het team misschien ook voldoende?
  • Kun je meerdere activiteiten/bezoekjes combineren?
    Zo hoef je niet meerdere keren het vliegtuig te pakken en benut je je reis zo efficiënt mogelijk.
  • Is vliegen toch niet te vermijden?
    Kies er dan voor om economy class te vliegen in plaats van business class. Dit zorgt relatief (per stoel) voor minder CO2-uitstoot en is bovendien goedkoper.
  • Wat kun je aanpassen om gewoontegedrag binnen je organisatie te veranderen?
    Practice what you preach. Geef als management het goede voorbeeld door de trein te pakken. Pas het boekingssysteem aan, zodat vliegen niet meer de standaardkeuze is. Zorg dat een internationale reis eerst langs de leidinggevende moet voor goedkeuring. Beloon het ‘niet reizen’ of ‘anders reizen’, bijvoorbeeld met een 1ste klas treinkaartje.

Stel duidelijke richtlijnen op
De tijd die aan zakelijk reizen wordt besteed kost werkgevers veel geld (los van de ticketprijzen). Een treinreis van 6 uur kun je wellicht effectiever aan werk besteden dan een reis per vliegtuig. Aan een vliegreis ben je weliswaar vaak iets minder tijd kwijt, maar vertoef je wel in een drukke vertrekhal, verlies je tijd met de douane en boarden, en zit je doorgaans minder comfortabel. Met duidelijk beleid en richtlijnen over hoe en wanneer te reizen, kan je als werkgever veel tijd en kosten besparen. ABN Amro vertelt over hun Train over plane-beleid: ‘We hebben berekeningen gemaakt en de extra tijd die je kwijt bent ten opzichte van vliegen is vaak verwaarloosbaar.’

Meer lezen
Hoe bepaal je nu in welke situatie je medewerkers wel het vliegtuig kunnen nemen en in welke situatie niet? De Coalitie Anders Reizen stelde samen met Natuur & Milieu de Vliegwijzer en de zomerchecklist op. Hierin lees je onder meer welke stappen nodig zijn om je internationale mobiliteitsbeleid te verduurzamen. Onder meer een beslisboom helpt je bij het maken/onderbouwen van keuzes per internationale reis.

"*" geeft vereiste velden aan